Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Smile Clinic Ommoord? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900-1515.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:30 - 16:30
dinsdag08:30 - 16:30
woensdag08:30 - 16:30
donderdag08:30 - 16:30
vrijdag08:30 - 16:30
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Niels Bohrplaats 15
Rotterdam 3068JK
Route

Patiëntervaringen

2214 reviews · ⭐ 8.9 gemiddeld

Goed.

Ik word prima behandeld en goed uitleg. Over de behandelling

De vriendelijkheid

Ik zat in een wachtkamer en er komt een arts, en zij mijn naam en ik loop met hem mee naar de kamer, en dan vraag hij een paar vragen om achter de klacht te komen en kijkt er naar ,ik doe mijn gebit uit ,en hij kijkt er naar en voel in mijn mond en doet hem terug en voelt weer en zegt oké ik weet het ,we gaan even een afspraak inplannen voor happen en vullen en dan heb je het smidags weer terug ,dus ik ben benieuwd

Topteam. Tandarts + anesthesie team.

Mijn angst voor de tandarts is met geen 100 pennen te beschrijven. De tandarts die met mijn mond aan de slag ging bij de intake heeft volgens mij ook uiteindelijk de behandeling onder narcose gedaan. ( ik ben niet zeker, had andere prioriteiten ;-) )Wat een topper. Ze houdt volledig rekening met mij, neemt de tijd en legt uit. Ik moet nog voor de nacontrole. Ik hoop deze tandarts dan ook weer te krijgen en voor vervolgbehandelingen, al is het gewoon controle, ook. Het narcoseteam doet dit natuurlijk dagelijks, ik ben daarop geen uitzondering echter ze nemen de tijd en hebben niets anders als begrip.

Uitstekende ervaring

De behandeling werd professioneel verricht.

perfect

Zeer snel en goed geholpen

Goed

Ik ben goed op mijn gemak gesteld en er werd steeds gevraagd of ik wel aangaf als ik pijn had.

De arts heeft het beste met je voor en geeft goede zorg en advirs

Deskundig

Goed geholpen

Zeker goede mensen

Tevreden

Heel blij met zowel mijn tandarts als de assistente, en zeer tevreden over mijn behandeling. Mijn kinderen komen hier ook graag.

Prima

Altijd vriendelijk en bekwaam

Prima geholpen

Niet lang hoeven wachten en goed geholpen

Het was prima

Goede behandeling en fris gevoel En goede artsen praktijk.

prettige rustige behandeling.

altijd goed geen klachten,.

Prettig en professioneel

Er worden goede tips gegeven om alles te onderhouden en als je deze gewoon volgt sta je voor geen enkele verassingen bij jouw controle!.

vriendelijk, eerlijk en een oog voor detail ze willen je echt veder helpen en dat merk je!

Ik ben zelf door mijn verleden heel angstig voor de tandarts. Sinds ik bij smile clinic Ommoord terecht ben gekomen, is er een wereld voor mij open gegaan. Ipv dat ik mijn tanden volledig zou laten trekken, zijn wij aan een restoratie gestart, ik zeer te vreden hoe de dames die mij geholpen hebben. Ik ben nog niet volledig klaar, Maar wat de dames mij nu al hebben laten zien en hoe vertrouwd gevoel ik kreeg ondanks mijn grote angst! Deze dames willen je echt veder helpen en zorgen dat je weer durft te lachen met je tanden! Zeker een aanrader

Beste tandarts

Ik word altijd heel vriendelijk ontvangen, en te woord gestaan. De mondhygiënist, en de tandarts, nemen de tijd om hun werk goed te doen. Ze houden rekening, met wie er in de stoel ligt.

geweldig

Jaren lang niet naar de tandarts gedurfd, slecht gebit, gaatjes.. toen na 8 jaar in 2023 naar smile clinic ommoord geweest, heel traject, onder volledige narcose alles gedaan wat gedaan moest worden. en ik kan nu met blijdschap vertellen dat de angst voor de tandarts enorm afgenomen is, half jaarlijkse controles gebeuren nu gewoon, fijn zal het nooit worden. maar dankzij Mevr. Popovic en Sandra, die mij enorm goed hebben begeleid en geholpen, zijn de halfjaarlijkse controles bijna geen probleem meer.. 2 top vrouwen!!!

Zeer tevreden over de plaatsing van het implantaat, uitstekend werk.

snel en van hoge kwaliteit

Fijne receptionist en mondhygienist

Heel netjes en professioneel, duidelijke uitleg, rustig en vriendelijk. Top dames!

Prima

Vriendelijk personeel en vakkundig

goed

goed geluisterd en beste keuzes gemaakt

Prima geregeld

Altijd goed opgelost door de tandarts, blij met dr :-) Ze zit aan t einde van de gang, naam weet ik niet.

Super leuke preventie assistente en ze doet haar werk heel goed.

Zeer aangenaam. Deed wat ze moest doen, met een goede aanpak. Erg vriendelijk en toch professioneel. Ben behandeld door hele aardige Anoeshka (vergeef me als ik het verkeerd heb gespeld).